Ä°ktidarda olmayı sınırlı bir kesimi zengin edecek rant dağıtımı olarak gören anlayışı anlamakta zorlanıyorum. Üstelik yanına “iktidar bozar” beylik sözünü de eklediklerinde ortaya gerçeklikten uzak, ama mutlak haklılık pozisyonu üretilmiÅŸ oluyor. Üstelik Türkiye’de sert ve varoluÅŸsal bir iktidar mücadelesi olduÄŸu gerçeÄŸini ıskalayarak, mutlak ahlakilik pozisyonu üreterek, iktidar mücadelesi dışına çıkma çaÄŸrısı yapmış oluyorlar.
Türkiye’deki “iktidar mücadelesinin” üç beÅŸ kiÅŸiyi zengin eden rant paylaşımının ötesinde anlamı var. Ä°ktidarda olmak sadece paranın dağılımına etki etmek deÄŸil. Aynı zamanda insan gücünün geliÅŸimine de etki etmek demek. Ä°ktidarda olmak demek; eÄŸitimin, yönetim tecrübesinin, kültürün ifadesinin de imkanlarına etki etmek demek. Ä°ktidar mücadelesi; Türkiye’nin kimliÄŸinin belirlenmesi, Ä°slam Dünyası ve Batı ile iliÅŸkinin nasıl olacağı ve dünya düzenine nasıl bir tepki verileceÄŸi meselesi demek. Yani, sanıldığı gibi dünya nimetlerinden pay alma meselesinden ibaret deÄŸil. VaroluÅŸsal bir mesele.
BEYAZ TÜRKLER NASIL OLUÅžTU?
Bugün Türkiye’de sadece üniversite mezunları oy verse CHP birinci parti oluyor. Bu durum, daha akıllı, kültürlü ve bilgililerimiz CHP’li olduÄŸu anlamına gelmiyor. Anlamı ÅŸu: 90 yıldır iktidarı elinde tutan kesimin resmi partisi CHP. Kemalizm anlayışının iktidar hali olan CHP, beyaz Türkleri üretti. Yani beyaz Türklük CHP iktidarlarının sosyolojik ürünü olarak açığa çıktı.
Beyaz Türklük, Cumhuriyet’in oluÅŸum ve geliÅŸim sürecinde güç verilen bir “imtiyazlı sınıf” olmak anlamına geliyor. Büyük kısmı Kemalist ideoloji eÅŸliÄŸinde ekonomik, siyasal ve eÄŸitim imtiyazlarına ulaÅŸmış kesimlerin çocukları. Yani beyaz Türklük, Osmanlının devÅŸirilmiÅŸ soyluluÄŸundan ziyade, Kemalizm’in devÅŸirdiÄŸi /ürettiÄŸi imtiyazlardan zaman olarak öncelikli, miktar olarak da daha fazla pay kapmış olmaktan ibaret. Üstelik bu imtiyazların çoÄŸu da, hakiki bir mücadelede haklı bir baÅŸarıdan kaynaklanan, hak edilmiÅŸ bir konum deÄŸil. Yeni düzenin adamları olarak, fazladan pay verilmek ile ilgili.
Beyaz Türkler 90 yıllık bu iktidarda olmanın getirdiÄŸi imkanlarla daha fazla sermaye birikimine, eÄŸitimli insana sahipler. Ä°ÅŸadamlarında, akademide ve kültür sanat dünyasında baskın durumdalar.
Ä°KTÄ°DAR MÜCADELESÄ°NÄ° SÜRDÜRMEK ELZEM
Son yıllarda ErdoÄŸan ve Ak Parti etkisiyle muhafazakar/dindar kesim devleti yönetebilme kapasitesine ulaÅŸtı. Bu deÄŸiÅŸim taÅŸları yerinden oynattı. Ä°ktidar mücadelesini alevlendirdi. Bu iktidar mücadelesini sürdürmek birçok açıdan elzem.
Türkiye’de Anadolu kökenli toplumsal kesimlerin oylarıyla gelen bir iktidar toplumun geniÅŸ kesimlerinin eÄŸitime, bürokrasi tecrübesine, iÅŸ dünyasında büyümesine, kültür sanat dünyasında yer bulmasına yol açar. ÖrneÄŸin baÅŸörtülü olarak eÄŸitime katılabilme, siyasete katılabilmek iktidar deÄŸiÅŸimi sayesinde mümkün oldu. Türkiye’nin vesayet düzenin gerilemesi ve demokratik özgürlükler alanının geniÅŸlemesi bu iktidar deÄŸiÅŸimi sayesinde oldu.
Ä°ktidarda olmak perspektifi sadece aktif parti siyasetinde bulunmayı gerektirmez. Parti dışında sahici siyaset de yapmak gayet mümkün. Sivil toplum, insani yardım, insan hakları, meslek organizasyonları, cemaat çalışmaları, kültürel organizasyonlar üzerinden üretkenlik yapılabilir. Bu türden çalışmalar birçok insanın doÄŸasına da gayet uygun.
Siyasal alanın pratiÄŸi içinde oluÅŸan ahlaki sorunları eleÅŸtirmek ve deÄŸiÅŸim talep etmek tatbikî haklı ve meÅŸru. Sorun siyasi alan pratikleri üzerinden siyaseti aÅŸağılayan ve gayrimeÅŸru gören tutumlarda. Bu yaklaşım, siyaset dışı vesayet odaklarının deÄŸirmenine su taşıyor.
[Star, 7 Åžubat, 2015]