SETA > Yorum |
Yeni Bir Evrenselin İnşası

Yeni Bir Evrenselin İnşası

Aslında "fikir ve ifade özgürlüğü" ile "kutsala saygı" ikilemi arasındaki tartışma evrenselin ne olduğu ve farklılık ile nasıl ilişkileneceği hakkında... Batı dünyası fikir ve ifade özgürlüğünü kendi "evrensel" tanımlamasıyla ve çifte standartla birlikte dayatıyor.

Charlie Hebdo saldırısı daha ÅŸimdiden Batı-Ä°slam iliÅŸkisini anlamlandırmada uzun süre kullanılacak belirgin örneklerden birine dönüÅŸtü. 11 Eylül'ün oluÅŸturduÄŸu ana paradigma "medeniyetler çatışması" olarak belirlenmiÅŸti. "Uzak düÅŸman"a saldırmayı önceleyen El-Kaide'nin Yemen koluna nispet edilen bu terör eyleminin hem Avrupa'da hem Türkiye'de ürettiÄŸi tartışmaya ve kutuplaÅŸmaya bakılırsa mesele bu kadar basit deÄŸil.

Bugünün küresel dünyasında Ne Batı ne de Ä°slam medeniyeti diÄŸer medeniyetin iç sorunlarından azade bir yerde olabiliyor. Bütün renkleriyle Ä°slam, Batı'nın içinde mevcut. Ä°slam dünyasının iki yüzyıllık Batı ile hesaplaÅŸması ise yine karmaşık sonuçlar üretmiÅŸ durumda. Batı'nın "evrensel" deÄŸerlerini savunan Batıcılar, yani Garpzedeler ile onu "baÄŸnaz, barbar ve materyalist" gören Batı karşıtları, kendi toplumlarının geleceÄŸi hakkında kıyasıya bir mücadele içinde.

Batı'daki Müslüman toplulukların yabancı düÅŸmanlığı ile asimilasyon arasında sıkışan hikâyesi daha da sorunlu. Avrupa'da yükselen saÄŸ ve Ä°slam karşıtlığı bu medeniyetin deÄŸerlerinin iflasına götürecek bir sefaleti tetikleyebilir.

DeÄŸerlerinin evrensel olduÄŸu iddiasında hegemonyasını kaybeden Batı, bu deÄŸerlerin kendi iç düzeninde bile yitirilmesi tehlikesiyle karşı karşıya. Fransa CumhurbaÅŸkanı Hollande ve Almanya Åžansölyesi Angela Merkel'in Ä°slam ile terörizmin hiçbir ÅŸekilde ilintili olmadığını belirten açıklamalarda bulunmaları ülkelerinde hissettikleri bu tehlike ile yakından irtibatlı.

Ancak konu Batı ile Ä°slam iliÅŸkisine gelince sorun sadece yabancı düÅŸmanlığı ile anlaşılamaz.

Aslında "fikir ve ifade özgürlüÄŸü" ile "kutsala saygı" ikilemi arasındaki tartışma evrenselin ne olduÄŸu ve farklılık ile nasıl iliÅŸkileneceÄŸi hakkında... Batı dünyası fikir ve ifade özgürlüÄŸünü kendi "evrensel" tanımlamasıyla ve çifte standartla birlikte dayatıyor. Antisemitizm insanlık suçu baÄŸlamında deÄŸerlendirilirken Ä°slamofobya daha çok ifade özgürlüÄŸü gündeminde tartışılıyor.

Batı medyası kutsala tüm dünyanın kendisi gibi yaklaÅŸmasını istiyor. Bu tahakkümcü yaklaşım farklı renklere kapalı olmaktan muzdarip bir önyargı ve katılığa dönüÅŸüyor.

Halbuki insanlık farklılıkları barındıran yeni bir evrensel tanımına, etkileÅŸimle kurulan ortak deÄŸerlere muhtaç. Batı'nın bunu anlamama konusunda "masum" olmayan ısrarı Ä°slam dünyası ile iliÅŸkilerindeki krizi derinleÅŸtiriyor.

Ä°slamcıların bu tür kriz durumlarında "özcü" yanı ağır basan Batı algısı ise baÅŸka bir sorun alanı...

Sürekli Batı'nın "gayri-insani" ve "iki yüzlü" olduÄŸunu söylemek Ä°slam dünyasını savunmacı ve reaksiyoner bir yerde tutuyor.

Modernitenin ÅŸiddeti kutsayan hastalığı bazı Müslümanların gündeminde cihadı temsil etmeye baÅŸlıyor. Bu yaklaşım Batı'ya tepki ile kendini tanımladığının farkında deÄŸil. Ä°slam'ın evrensel mesajını Batılı formlarla yeniden üreterek baÅŸkalaÅŸtırdığını göremiyor.

Batı ile mücadelenin teröre endekslendiÄŸi bir ortamda Müslümanların dünyadaki "halifelik" misyonu da fasit bir daireye sıkışıyor: karşıtlık ve tepkisellik. Batı kamuoyunu Ä°slam konusunda uyaran nitelikli Batı eleÅŸtirileri bu daireyi aÅŸacak katkılar olacaktır. Evet, mesele özgüven ve özne olmakla ilgili.

Dikkat edilmesi gereken nokta ÅŸu: Kendi hikâyesini yazmak ve yaÅŸamak isteyen Müslümanların özneliÄŸi negatif bir zemine, terörizm ve karşıtlığa mahkûm ediliyor.

Ä°ÅŸte bu hikâyenin tüm insanlığa "barış ve rahmet" getirmesi için baÅŸka bir düzleme ihtiyaç var. Bu, özgüvenini ve özneliÄŸini onurlu ÅŸekilde sergileyen ancak kendi farklılığını tek yol olarak dayatmayan bir tavır. Ä°slam'ın evrensel bir mesaj olma davasına verilecek destek bu tavırdan geçmekte.

BahsettiÄŸim tavır, CumhurbaÅŸkanı ErdoÄŸan'ın Mehmet Akif Ersoy'dan mülhem sözüyle de örneklenebilir: Müslümanlar "asrın idrakine katkıda" bulunmak istiyorlar. Bu katkıyı vermenin yolu Batı karşıtlığının fasit dairesinden deÄŸil, nitelikli eleÅŸtirilerin irfanından geçiyor.

[Sabah, 16 Ocak 2015]